Bilköp & nyheter

BMW GROUP STRATEGI FÖR HÅLLBARHET - VILL ERBJUDA MARKNADENS "GRÖNASTE" ELBIL

Av Bavaria Sverige Bil AB
BMW ska ha ett dussintal rena elbilar på vägarna 2023 och MINI ska i början av 2030-talet vara ett helt elektriskt varumärke. Det här var två av nyheterna när BMW Group nyligen presenterade sin nya strategi samt den nya modellgenerationen Neue Klasse. – Framtiden är elektrisk och vi på Bavaria är förstås glada och stolta över att få erbjuda våra kunder varumärken som leder den här utvecklingen, säger Peter Sjöström, Marknadschef på Bavaria.

BMW Group – där varumärkena BMW och MINI ingår – placerar sig gång på gång i topp när Down Jones Sustinability Index utser världens mest hållbara biltillverkare. Sedan starten av Dow Jones lista 1999 har BMW Group nu placerat sig överst tretton gånger, varav tio gånger de senaste elva åren.

BMW Group presenterade nyligen sin nya strategi för att skapa en elektrisk, digital och cirkulär framtid och i den tas hållbarhetsarbetet till ytterligare en nivå.

- Vår ambition är att den ”grönaste” elbilen på marknaden ska komma från BMW, säger BMW:s styrelseordförande Oliver Zipse.

Bland annat presenterades nästa generation BMW som går under namnet Neue Klasse. Den består av tre beståndsdelar: En helt ny IT- och mjukvaruarkitektur, en ny generation elektriska drivlinor och batterier samt ett fördjupat förhållningssätt till fordonets hela livscykel.

Den nya generationen ska byggas utifrån extremt skalbara moduler som kan anpassas för samtliga segment – från serier med stor produktionsvolym till exklusiva high-performance M-modeller.

Ett dussintal rena elbilar redan 2023 

Innan den nya generationen introduceras fortsätter strategin med att erbjuda kunder en möjlighet att kunna välja drivlina – från en förbränningsmotor till en helt elektrisk motor – i en och samma modell. Det här innebär att BMW Group ska ha ett dussintals helt elektriska modeller på vägarna redan 2023. Det betyder minst en helelektrisk modell i omkring 90 procent av BMW:s modellgrupper inom två år.

- Det är förstås glädjande för oss att få erbjuda våra kunder ett så komplett utbud vad gäller modeller och drivlinor. På det här sättet förstärks vårt erbjudande utifrån olika kundbehov, säger Peter Sjöström.

BMW Group beräknar att försäljningen av helt elektriska bilar kommer att öka med över 50 procent årligen fram till 2025. Vid den tidpunkten har BMW Group i så fall levererat omkring två miljoner rena elbilar världen över.

Utsläppen reduceras med en tredjedel

BMW Group är övertygat om att kampen mot klimatförändringar och ansvarsfull förbrukning av naturresurser är de två främst faktorerna som kan påverka framtiden för samhället. Som premiumtillverkare vill man leda utvecklingen och har därför satt egna utsläppsmål fram till 2030.

Totalt sett ska koldioxidutsläppen per fordon reduceras med minst en tredjedel jämfört med 2019. Detta ska uppnås genom en utsläppsminskning i varje led av produktionscykeln – från levererantörskedjan via produktion, till användarfasen.

I produktionsledet är utsläppsmålen de mest ambitiösa i hela branschen, och går längre än vad som krävs för att uppnå målet om 1,5 graders uppvärmning. Målsättningen är att reducera utsläppen från produktionen med 80 procent till 2030. Och utsläppen från fordonens användarfas ska minskas med 40 procent till 2030 – vilket förutsätter en kraftig expansion av antalet elbilar på vägarna.

MINI - snart helt elektriskt 

Enligt den nya strategin kommer MINI i framtiden att fokusera helt på elektriska modeller. Efter 2025 kommer inga fler bilar med förbränningsmotorer att lanseras och i början av 2030-talet kommer MINI att vara ett helt elektriskt varumärke.

- MINI har haft en stark försäljningsutveckling på Bavaria de senaste åren, inte minst av laddbara modeller. MINIs kunder gör medvetna val och uppskattar kombinationen av design och hållbarhet så den här inriktningen tror vi mycket på, säger Peter Sjöström.

Artiklar i samma kategori