Bilköp & nyheter

BMW GROUP VÄRLDENS MEST HÅLLBARA TILLVERKARE - FÖR TOLFTE GÅNGEN!

Av Bavaria Sverige Bil AB
BMW Group, med premiumvarumärkena BMW och MINI, har utsetts till världens mest hållbara biltillverkare – för tolfte gången! - Vi är som alltid väldigt glada och stolta över den här utmärkelsen. Den är ett kvitto på att vår långsiktiga strategi kring hållbarhetsarbetet lönar sig och att vi är på rätt väg, säger Carl Lindwall, informationschef och e-Mobility Specialist på BMW Group i Sverige, till Bilguiden.

Det är Down Jones Sustainability Index som återigen rankar BMW Group som det mest hållbara bilföretaget i världen. Sedan priset började delas ut 1999 har BMW Group nu vunnit tolv gånger, varav tio gånger de senaste elva åren.

Den här gången fick BMW Group 80 av totalt 100 poäng i rankingen. Resultatet visar att BMW Group har förbättrats inom samtliga utvärderingsområden: Styrning och ekonomi, Miljö samt Sociala Dimensioner.

Samtidigt har MINI Cooper SE dessutom blivit utsedd av Green Car Journal i USA till ”Urban Green Car of the Year”.

Tänker hållbarhet i varje detalj

Vad är då förklaringen till att BMW Group vinner hållbarhetspriser om och om igen? 

Enligt Carl Lindwall är det framför allt ett helhetstänk som ligger bakom framgångarna. - I början av 2000-talet bestämde BMW Group att hållbarhet skulle vara ledordet i företagets strategiarbete och beslut. Elektrifiering var och är en del av vår hållbarhetsstrategi och den viktigaste teknologin då och idag för att minska utsläppen vid andvändning vid bilen. Men numera tänker vi hållbarhet i varje detalj genom hela livscykeln – från de råvaror som används till hur våra produkter återvinns på ett så effektivt sätt som möjligt, säger han.

Och en titt i backspegeln visar att BMW Group genom åren tagit rejäla kliv i sin strävan att minska klimatavtrycket.

  • Sedan 2006 har företagsgruppen reducerat energiförbrukningen per producerat fordon med 40 procent och koldioxidförbrukningen med 70 procent.
  • Mellan 1995 och 2019 reducerades utsläppen från nya bilar som såldes i Europa med 42 procent.
  • Samtliga fabriker får idag all sin el från förnybara källor och företaget har systematiskt infört miljömässiga och sociala standarder i leverantörskedjan.

Ambitionerna fortsatt lika höga

Framåt då? Jo, ambitionerna kring hållbarhet är fortsatt minst lika höga som tidigare.

- Vi nöjer oss verkligen inte med vad vi åstadkommit hittills utan sätter tydliga offensiva mål för framtiden. Vi har tagit ett strategiskt beslut om att vi fram till 2030 ska ha minskat koldioxidutsläppen med minst en tredjedel jämfört med idag, säger Carl Lindwall.

För den flotta på över 2,5 miljoner bilar som BMW Group tillverkade under förra året skulle det motsvara en reducering med mer än 40 miljoner ton koldioxid.

Målet kommer i första hand uppnås genom en massiv satsning på elektrifierade bilar. Redan 2023 ska BMW Group erbjuda 25 laddbara modeller, varav hälften kommer att vara helt elektrifierade.

Men i den offensiva målsättningen kommer hela fordonens livscykel att inkluderas. Därför är reduceringsmålen, det vill säga hur mycket koldioxidutsläppen ska minskas, indelade i tre områden.

  • Leverantörskedjan: – 20 %.
  • Produktion: – 80 %
  • Användning och återvinning: – 40 %

Uppmuntrar förarna att köra på el

Lägg därtill en rad andra tekniksatsningar för att exempelvis få förarna att använda de elektrifierade bilarna på rätt sätt.

- Det hjälper inte att lansera laddhybrider på marknaden om inte förarna nyttjar eldriften på bästa möjliga sätt. Därför har vi nu infört e-zoner i många av landets största städer. Det innebär att laddhybrider automatiskt kopplar om till elektrisk, utsläppsfri körning så snart fordonet kör in i en e-zon, berättar Carl Lindwall.

Och fler tjänster i den riktningen kommer att lanseras under året.

- Vi skissar bland annat på ett bonussystem som ger poäng till den som väljer att köra på el. Poängen kan sedan omvandlas till gratis laddning eller rabatterade produkter. Syftet är förstås att uppmuntra alla förare att köra så mycket på el som det bara är möjligt.

 Konsumenterna styr utvecklingen

Det är ju ett enormt fokus på hållbarhet inom hela bilindustrin. Hur kommer det sig egentligen?

- I grunden är det förstås kundernas intresse och förväntningar som ligger bakom. Även om prislappen fortsatt är den enskilt viktigaste faktorn i valet av bil, har hållbarhetsfrågorna blivit oerhört mycket högre prioriterade än tidigare.

- Tänk bara när vår elbil BMW i3 lanserades för sju år sedan. Då var det knappt att någon brydde sig från vare sig media eller kunder. Jämför det med idag då BMW i3 är mer populär än någonsin och hyllas av allas. Det är glädjande att utvecklingen gått så snabbt, säger Carl Lindwall.

Artiklar i samma kategori