
BMW i3 var möjligen något före sin tid när den kom ut på marknaden för sju år sedan. Visst, många var nyfikna på den nya elbilen med det futuristiska utseendet, men bara de mest teknikintresserade köpte ett eget exemplar.
Sedan dess har mycket hänt. Marknaden för elektrifierade fordon har de senaste åren formligen exploderat och BMW i3 har successivt uppdaterats för att bli en klassiker på elbilsmarknaden.
- BMW i3 har aldrig varit mer rätt än nu vilket också avspeglar sig i försäljningen. Bland kunderna är hållbarhetstänket mer utbrett än någonsin och det här är ju en bil som är skapad för att på riktigt minimera sitt avtryck, säger Carl Lindwall.
Perfekt kombination
BMW i3 är ett rullande bevis på att hållbar utveckling och elektrisk körglädje går perfekt att kombinera. Med över 30 mils räckvidd och en kraftfull elmotor på 170 hästkrafter ligger bilen i täten av utvecklingen.
Bilen var redan från början skapad för att återvinnas. Klädseln och interiören består av naturliga och återvunna material, som gamla PET-flaskor och överblivet olivbladextrakt från produktion av olivolja. Den traditionella plasten som finns i instrumentpanelen är ersatt av malvaväxten Kenaf.
- Det här är en miljöbil på riktigt, varje detalj i bilen är utvald ur ett hållbarhetsperspektiv. BMW:s fabrik som tillverkar elbilar drivs dessutom av vindkraft. Det finns ingen annan bil som tillverkas med lika stort hållbarhetsfokus, det här är en framtida klassiker, säger Carl Lindwall.
Vem är det då som köper en BMW i3?
- Alla möjliga, svarar Carl Lindwall snabbt. Ung likaväl som äldre, en person som bor i storstad likaväl som en i småstad, kvinna som man... Det finns egentligen ingen riktig urkund för den här bilen. Men bilen passar nog allra bäst för den som pendlar långt och kan nyttja den långa räckvidden. Det ger ju den absolut största ekonomiska vinningen.
- Sen är den även populär som tjänstebil också, och som företagsbil.
Och vad tycker kunderna?
- Det roliga är att ganska många köper BMW i3 som en andrabil, men att den snabbt blir en förstabil. Den som väl provat på känslan i att köra en i3 vill inte sedan sätta sig i en äldre bil som drivs med fossilt bränsle. Det är väl det bästa betyg bilen kan få?
Många fördelar med el
Den som är sugen på extra mycket drag och ännu mer sportkänsla kan välja en BMW i3S som är kraftfullare, bredare och lägre. Den har en ännu sportigare design, fastare fjädring och 20-tumsfälgar som standard. Den som kopplar in körläget Sport Mode får full utväxling av de 184 hästkrafterna, 0-100 km/t kan avverkas på 6,9 sekunder.
Men prestanda i all ära, kundernas vanligaste frågor handlar ofta om andra saker.
- De har framför allt frågor om räckvidd, laddtider och andrahandsvärde, säger Carl Lindwall.
Och vad är svaret?
- Att den som har goda laddmöjligheter i hemmet eller på arbetsplatsen inte har någon anledning att vänta med att gå över till elbil. Det ger ett minimalt klimatavtryck och en god totalekonomi med låga driftskostnader och bra andrahandsvärde.
Men är det inte krångligt att ladda en elbil?
- Har du tillgång till en laddbox är det jättebekvämt. Du laddar fullt på tre och en halv timme och du kan snabbladda 80 procent på 40 minuter. Dessutom finns smart teknik som underlättar laddningen. Genom appen BMW Connected kan du se laddstatus, påbörja en laddning när du vill, förprogrammera bilens innertemperatur samt mycket mer.
Det låter enkelt.
- Att äga elbil idag är något helt annat än för några år sedan. Räckviddsångesten är över, idag ska man välja sin bil utifrån behov – och laddmöjligheter.