Sju år har gått sedan BMW lanserade sin första serietillverkade elbil – BMW i3. Den har med åren gjort stor succé på marknaden och blivit en stilbildare för andra elbilar i småbilsklassen.
- BMW iX3 har alla förutsättningar att kunna utvecklas på samma sätt – fast i SUV-segmentet. Det här är en riktigt bra bil som bör attrahera alla som vill köra på el och behöver större utrymme, säger Robin Larsson.
X3-serien blir nu den första modellen som erbjuds med samtliga drivlinor – med förbränningsmotor (bensin eller diesel), som laddhybrid (förbränningsmotor och elmotor) och som ren elbil.
- Det här är förstås ett sätt att tillgodose kundernas olika behov och önskemål. I takt med att BMW lanserar ännu fler elbilar kommer vi att få se fler serier med ett lika komplett erbjudande.
0-100 km/tim på 6,8 sekunder
BMW iX3 är en bil som imponerar på en mängd olika sätt.
Till att börja med är det den första modellen som är utrustad med den femte generationen av BMW:s elektriska drivlina eDrive vilket är en garanti för nästintill ljudlös och helt utsläppsfri körglädje.
Motorn är placerad vid bakaxeln och ger en effekt på 286 hk. 0-100 km/tim kan avverkas på 6,8 sekunder och toppfarten ligger på 180 km/tim.
Räckvidden på el är hela 459 km (enligt WLTP-mätning) och det går att ladda 80 procent av batteriet på bara 34 minuter. 10 minuters snabbladdning ger 100 kilometers körning.
BMW Connected som standard
BMW Connected ingår som standard vilket innebär att du har tillgång till en rad praktiska och underhållande funktioner. Du kan exempelvis låsa upp bilen med din iPhone i kombination med extrautrustningen ”Komfortöppning”, och sedan direkt börja kommunicera med din bil genom att säga ”Hej BMW”. Därefter kan du be bilen utföra alla möjliga tjänster; allt från att öppna ett fönster eller sätta på vindrutetorkaren till att ringa upp någon person eller spela din favoritlåt.
Även förarassistentsystemet Driving Assistant Professional ingår som standard. Aktiv farthållare, Stop & Go-funktion samt styr- och spårhållningsassistent ger maximal komfort och säkerhet. Det här innebär att du exempelvis kan ställa in vilket avstånd du ska hålla till bilen framför, att din bil hela tiden håller sig inom vägbanans linjer och att du inte kör snabbare än rådande hastighetsbegränsning.
Parking Assistant Plus med backningsassistent gör det enklare än någonsin att parkera och vända på små ytor.
Uppdateras trådlöst
Likt en rad andra nya BMW-modeller kan BMW iX3 uppdateras trådlöst ”Over the air” (OTA). Det innebär att du när som helst kan köpa till fler utrustningsnivåer eller göra andra uppdateringar efter att bilen är levererad. Uppladdningen sker via Wifi för att sedan synkroniseras med bilen.
Designmässigt känns BMW iX3 igen från BMW X3, men skiljer sig när det kommer till aerodynamik vilket ger modellen ett eget visuellt uttryck. En stängd grill, renare linjer längs stötfångarna, ny diffuser och luftspjäll vid framhjulen är detaljer som BMW iX3 är ensam om. Dessutom ingår metallicfärg, panoramaglastak och 19 tums aerodynamikfälgar som standard vilket spetsar bilens särprägel ytterligare.
Blå designelement
Interiören liknar till stor del resten av modellerna i X3-familjen. Loggan i ratten, växelspaken, start-stopp-knappen och ett antal ytterligare element är inringade av den blå färg som förknippas med BMW:s eldrivna modeller.
Bagageutrymmet uppgår till 510 liter, endast 40 liter mindre än motsvarande bensin- och dieselmodell. I bagaget finns också specialanpassade lagringsutrymmen för tillhörande elkablar.
Dragkrok finns som tillval och dragvikten är 750 kilo.