Bilköp & nyheter

NYA SKATTEREGLER 2021

Av Bavaria Sverige Bil AB
Skattesystemet bonus-malus förändras på ett flertal punkter under 2021 med start vid årsskiftet. Kostnaden för att köpa en elbil blir lägre, medan bilar med andra drivmedel drabbas av olika skattehöjningar. – Ägare av BMW och MINI klarar sig förhållandevis lindrigt undan tack vare att våra modeller ligger på den lägre skalan av koldioxidutsläpp, säger Anders Lind, chef för Bavarias företagsförsäljning.

Skattesystemet bonus-malus har varit omdiskuterat sedan det introducerades 2018. Tanken är att alla som väljer en bil med låga utsläpp får bonus, medan den som väljer en bil med högre utsläpp får betala ”straffskatt” under tre års tid.

I budgetpropositionen för 2021 föreslår regeringspartierna tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna nu en rad förändringar i systemet. Dessutom tillkommer ytterligare skatteförändringar som styr förmånsvärdet under nästa år.

Tillfällig rabatt tas bort

Här är de mest centrala nyheterna:

• 1 januari tas den 40-procentiga tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet på elbilar, laddhybrider och gasbilar bort. Det har tidigare gett en maximal kostnadsreducering på 10 000 kronor. Det här beslutet innebär en ökad kostnad på cirka 460 kronor netto per månad för de flesta som har tjänstebil.

• Från 1 januari räknas laddboxar och laddkablar som beskattningsbar utrustning (monteringsdatumet gäller).

• 1 april nästa år vill regeringen höja det högsta bonusbeloppet för att köpa en elbil eller vätgasbil från 60 000 till 70 000 kronor.

• Samtidigt sänks gränsen för klimatbonus från 70 till 60 gram. Bonusbeloppet för en bil som släpper ut 1 gram koldioxid uppgår till 45 000 kr. Därefter reduceras bonus med 593 kr per gram upp till brytgränsen 60 gram som ger 10 000 kr i bonus.

• Från 1 april sänks även gränsen för när en förhöjd fordonsskatt tas ut från 95g/km till 90 g/km. Fordon som släpper ut 90-130 g/km får en fordonsskatt på 107 kr/km och därefter 132 kr/g för det utsläpp som överstiger 130 g. Fordon som släpper ut 60-90 g/km får varken bonus eller drabbas av höjd skatt.

• Från 1 juli kommer även förmånsvärdet att höjas för alla tjänstebilsförare. Den exakta utformningen av beräkningsschablonen är ännu inte klar men målet är att kostnaden för att äga en tjänstebil i fortsättningen ska motsvara kostnaden för att äga en privat bil.

• 1 juli tas även det så kallade lyxbilstillägget bort vilket gör det billigare att köra en tjänstebil som kostar 650 000 kronor eller mer.

- Sammantaget kommer de nya regler göra det billigare att köpa en elbil eller att ha en dyrare tjänstebil, medan andra modeller blir dyrare. Men även om kostnaderna nu ökar för många förare är vi övertygade om att det fortsatt kommer att vara attraktivt att ha en tjänstebil. Bekvämligheten är oslagbar samtidigt som man alltid får köra en ny bil, säger Anders Lind.

Hur påverkar de nya reglerna förare av BMW och MINI?

- Det blir billigare att köpa en BMW i3, kommande BMW iX3 eller MINI Cooper SE. För övriga blir det en höjd driftskostnad, men som tur är har våra modeller förhållandevis låga koldioxidutsläpp vilket styr graden av höjningen.

Vad tycker du om de nya reglerna i sin helhet?

- Jag håller med övriga branschen om att många av de regler som nu införs går stick i stäv med de miljömål som satts upp. Visst, det blir billigare att köpa renodlade elbilar, men exempelvis dyrare att köra en laddhybrid. Skillnaden i kostnad mellan att köra laddbart och fossildrivet krymper vilket gör att den positiva utveckling vi sett kring elektrifierade fordon nu riskerar att bromsas.

Artiklar i samma kategori