Bilköp & nyheter

SÅ LADDAR DU BILEN: ALLT DU BEHÖVER VETA OM LADDBOXAR

Av Bavaria Sverige Bil AB
Laddbara bilar blir allt mer populära. Men hur laddar jag den på ett smidigt och effektivt sätt? Det korta svaret är i hemmet och om natten. Men för att få mer uttömmande svar på de vanligaste frågorna tog vi hjälp av Viktor Ahlberg från företaget Charge Amps och Jens Holmström från företaget KGK som till vardags jobbar med att tillverka respektive leverera laddboxar.

Vilken laddbox ska jag välja?

Välj rätt effekt
Det första du ska tänka på är effekten. En renodlad elbil behöver mer effekt än exempelvis en laddhybridbil. Bavaria har ett sortiment av laddboxar som erbjuder effekt från 3,7 kilowatt (kW) till 2 x 22 kW. (Riktmärke: Ett 3,7 kW i enfas med 16 ampere ger ungefär 2 mils körning per laddtimme).

Laddhastigheten avgörs av hur många kW laddboxen kan lämna och hur många kW bilen kan ta emot. Viktor och Jens rekommenderar alla att välja en box som åtminstone ger en effekt på 11 kW.

–         En sådan box laddar renodlade elbilar förhållandevis snabbt. Men även om du har en hybridbil idag, kanske du väljer en elbil nästa gång och då är det bra att ha tagit höjd för en box som ger mer effekt, säger Viktor Ahlberg.

Bör tåla svensk vinter
Det är även viktigt att boxen är gjord i bra kvalitet, framför allt om den ska sitta utomhus och klara ett svenskt vinterklimat. De bästa boxarna har en IP 66-certifiering vilket gör att de klarar alla typer av väder och till och med kan rengöras med en högtryckstvätt.

Glöm inte uppkopplingen
Nästa steg är att säkerställa att boxen erbjuder uppkoppling mot ett nätverk via Wifi vilket ger en mängd fördelar. Då kan du exempelvis använda din telefon för att starta och stoppa laddningen, styra laddningen till olika tidpunkter då energiförbrukningen är låg, se hur mycket energi som förbrukats med mera.

– Med en uppkopplad box får du dessutom mjukvaruuppdateringar automatiskt vilket gör att du får ta del av alla de tjänster som utvecklas i framtiden. På så sätt ökar du livslängden på din laddbox väsentligt, säger Jens Holmström.

Fast eller löstagbar kabel?
En annan viktig sak att tänka på är vilken kabel du ska använda. Om du bara ska ladda en bil om och om igen kan en fast kabel vara att föredra. Är det flera olika bilar som ska laddas är det bättre med en löstagbar kabel.

Fundera också på var bilen parkeras i förhållande till boxens placering. Välj gärna en sladdlängd där du får marginal, helst en som är 7,5 meter lång. De flesta nya elbilar är dessutom utrustad med en kabel för tillfällig laddning (vanlig shucko-kontakt med jordat uttag). Den ska du dock betrakta som en reservtank och bara använda i nödfall (se frågan om säkerhet längre ned). 

Var ska jag placera laddboxen?
Äger du ett hus har du en rad valmöjligheter. Då kan du placera din laddbox på en vägg till huset, garaget eller carporten, alternativt inne i garaget eller carporten. Du kan också installera en laddstolpe där bilen normalt står parkerad. Det är ett dyrare, men mer flexibelt alternativ. Du som bor i lägenhet måste först kolla om det finns laddplatser i huset. Om inte, måste du göra en ansökan eller förfrågan hos bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren. De avgör om en ny laddstation ska installeras.

Hur installerar jag laddboxen?
Installationen av en laddbox ska utföras av en auktoriserad elektriker. Det är viktigt att elektrikern även kontrollerar att fastighetens elsystem är i gott skick och klarar den ökade belastning som den nya laddboxen ger. Bavaria erbjuder alltid hjälp med installationen.

Vad kostar en laddbox?
En laddbox från Bavaria kostar från 17 000 kr till 42 000 kr inklusive installation beroende på vilken modell du väljer. Men du kan få halva summan, eller max 10 000 kr, i bidrag om du senast sex månader efter installationen gör en ansökan hos Naturvårdsverket: naturvardsverket.se/ladda-bilen-hemma. Bidraget betalas ut som ett engångsbelopp och är begränsat till 10 0000 kr per fastighet.

Laddstolpar som kräver markarbete blir ofta dyrare, totalkostnaden är 30 000-50 000 kr.

Om du har tjänstebil så gör du upp med din arbetsgivare om hur laddboxen bäst finansieras.

Vad kostar det att ladda?
Att ladda upp ett tomt batteri från en egen laddbox kostar cirka 2,5 kr per mil som laddas. Elen till en genomsnittlig elbil kostar cirka 4 000 kr per år. Tänk på att det totala priset för en laddning blir högre om husets säkring behöver höjas. Att ladda efter vägarna, exempelvis vid en bensinstation eller annan leverantör, är dock ofta betydligt dyrare, upp till 15 kr per laddad mil.

Är det säkert att ladda hemma?
Ja, så länge du väljer en laddbox av högre kvalitet som installerats av en auktoriserad elektriker är säkerhetsrisken minimal. Däremot ska du inte ladda från vanliga uttag annat än i undantagsfall och under kort tid. De flesta vanliga uttag är inte gjorda för att klara boxens höga belastning under lång tid, vilket ökar risken för bränder. För att en laddbox ska få säljas i Sverige måste den vara godkänd enligt standard och bland annat ha en jordfelsbrytare och DC-läckagedetektering, som förhindrar att ström läcker tillbaka från batteriet till elnätet.

Och när ska jag slå till och köpa en elbil och laddbox?
Nu är ett bra läge att slå till, tycker både Viktor Ahlberg och Jens Holmström. Tekniken har utvecklats under många år och det finns flera gynnsamma bidrag som gör att totalekonomin för en laddbar bil inte överstiger kostnaden för en bil driven av bensin eller diesel. Lägg därtill det viktigaste, att det är mycket mer miljövänligt att köra en eldriven bil.

Artiklar i samma kategori