
BMW iX hade premiär hos Bavaria 13 november. Peter Hellqvist från Österåker, tre mil norr om Stockholm, var en av de första att provköra bilen – och kort därefter beställde han ett eget exemplar.
- Det känns som att den här bilen har allt. Den är kaxig och lite futuristisk till utseendet, den ligger längst fram vad gäller teknikutveckling och den har en härlig rymd. Dessutom är det en skön känsla att få köra utsläppsfritt, konstaterar han.
Och det här är en person som vet – både hur en BMW och en elektrisk bil ska kännas.Peter Hellqvist beskriver sig nämligen som en riktigt BMW-fanatiker. Vid en snabb genomräkning kommer han fram till att han ägt ett tiotal olika BMW genom åren.
Han har dessutom en gedigen erfarenhet av att äga elbilar i premiumklassen.
- Jag har säkert kört minst 10 000 mil med mina elbilar, jag gillar känslan.
Väntat på rätt modell
Peter har väntat på att BMW ska lansera rätt typ av elbilsmodell på marknaden. Och nu är den här – BMW iX.
Den helt elektriska modellen som nyligen lanserats är lång och bred som en BMW X5, hög som en BMW X6 och har en hjulbas som en BMW X7.
- Det här är den mest kompletta och välbyggda elbil jag kört. Den har en härlig loungekänsla när man sitter ned, och tack vare panoramafönstret i taket och att det inte behövs någon kardanaxel skapas en skön rymd i kupén. Bilen känns sober och den är snabb, säger Peter och fortsätter:
- Dessutom känns den autonoma körningen gedigen och trygg; Bilen kör stabilt innanför väglinjerna och håller exakt avstånd till framförvarande bil. Jag gillar också Head Up-display-funktionen, att jag kan se all grafik projiceras på framrutan utan att jag behöver ta blicken från vägen.
Fulladdad bil på morgonen
Peter har beställt en svart BMW iX xDrive 40 som har fyrhjulsdrift och en räckvidd på 42,5 mil. Effekten är på 326 hästkrafter och 0-100 km/h avverkas på 6,2 sekunder.
Laddtiden från 10-80 procent tar under 40 minuter och att ladda 120 kilometers räckvidd tar bara tio minuter.
- El-räckvidden räcker gott och väl och laddtiderna känns bra. Jag kör mest korta till halvlånga sträckor och har en laddbox på huset samt har beställt solceller. Det är jättebekvämt att sätta bilen på laddning på kvällen för att sedan ha den fulladdad på morgonen, säger han.
Ett par gånger per år åker Peter och övriga familjen på längre resor, men inte heller det känns som ett problem.
- Jag behöver bara skriva in vårt resmål i appen My BMW, sedan föreslår bilen när och var det är bäst att ladda. Och det är ju bara att passa på att göra lite annat under de 40 minuter det tar att ladda bilen, konstaterar han.
Världens största publika laddnätverk
Det finns en stor mängd laddstationer att välja på.
Alla kunder som beställer en ny BMW iX får nämligen tillgång till BMW Charging – världens största publika laddnätverk med över 450 000 laddstationer över hela världen. 160 000 av dessa ligger i Europa och i Sverige finns det i dagsläget 3 300 laddpunkter anslutna till nätverket, och många fler är på gång.
Peter ser fram emot att få sin nya elbil levererad i början av 2022 och han vet vad han ska göra tills dess.
- Jag tänker läsa på allt jag kan om nya bilen. Den har så många tekniska innovationer och smarta funktioner som jag måste lära mig, konstaterar han.
Fakta
Namn: Peter Hellqvist
Gör: Arbetar som rådgivare till Polar Structure som fokuserar på infrastrukturrelaterade tillgångar. Bolaget använder ny teknik och innovation för att möjliggöra en grön omställning driva långsiktig tillväxt och en positiv påverkan i samhället.
Bor: Österåker, tre mil norr om Stockholm
Familj: Fru och tre barn
Aktuell: Nybliven ägare till en BMW iX xDrive 40.