
Mönstret är likadant varje år. Precis då solens strålar äntligen börjar värma igen efter en småhuttrig vinter vaknar intresset för cabriolets plötsligt till liv. Den här gången kan alla som älskar att köra bil utan tak rikta blickarna på en ny skönhet: BMW 4-serie Cabriolet.
När den första modellen nyligen ställdes ut i Bavarias bilhall i Kista fångade den genast besökarnas uppmärksamhet.
- BMW 4-serie Cabriolet är en äkta ”eyecatcher”. Den behöver ingen presentation eller införsäljning, den drar till sig blickarna och intresset ändå, säger Robin Larsson.
Det första som fångar betraktaren är nya 4-seriens mjuka vackra linjer som kombineras med distinkta konturer.
Det andra är taket. Nya cabrioleten är nämligen utrustad med en tygsufflett och inte, som varit brukligt i många år, en hardtop.
Det här skulle kunna ses som ett steg tillbaka i utvecklingen, men är det inte.
- Verkligen inte, tygsuffletten stärker bara cabrioletkänslan. Dessutom är det nya taket 40 procent lättare än tidigare versioner vilket spetsar till köregenskaperna ytterligare, säger Robin.
Sufflett med tre lager tyg
Den nya suffletten består av tre lager tyg vilket gör att den uppfälld stänger ute värme, kyla och ljud precis lika bra som en hardtop. Taket drivs av en elektrisk motor som gör det möjligt att med ett enda knapptryck fälla upp eller ned suffletten inom 18 sekunder. Manövern går dessutom att utföra i hastigheter upp till 50 km/tim.
Den nya tygsuffletten gör även att bagagekapaciteten har ökat från 300 till 385 liter när taket är nedfällt.
Till vem rekommenderar du nya BMW 4-serie Cabriolet?
- Faktiskt till alla som älskar känslan i att köra taklöst. Och det intresset spänner över alla målgrupper; kvinna som man, ung som gammal. Men den som kör den här bilen måste också gilla att synas, för den här bilen sticker verkligen ut, säger Robin.
Tre olika motoralternativ
Även interiört präglas nya BMW 4-serie Cabriolet av en kombination av sport och elegans. Förarhytten är ergonomiskt optimerad med sportsäten med automatiska bältesmatare, klädsel i Vernascaläder samt sätesvärmare. Känslan förhöjs ytterligare av de stora bildskärmarna samt Control Display.
BMW 4-serie Cabriolet lanseras med tre olika motoralternativ i fyra olika utföranden: Bensinmotorerna är 420i Cabriolet med en rak fyra på två liter och 184 hästkrafter, 430i Cabriolet har samma motor men med 258 hästkrafter samt M440i xDrive Cabriolet med en rak sexa på tre liter och 374 hästkrafter.
Bland dieselvarianterna finns en BMW 420d Cabriolet med en 190 hästar stark 4-cylindrig motor.
BMW M440i xDrive Cabriolet har, tillsammans med samtliga dieselversioner, dessutom försetts med BMW:s mildhybridteknik vilket gör att energi alstras i ett 48 voltsbatteri varje gång föraren bromsar bilen. På det här sättet reduceras både bränsleförbrukning samtidigt som bilen kan få en extra ”boost” vid exempelvis acceleration och omkörningar.
"Sprintläge för snabbare acceleration"
Tillvalslistan för BMW 4-serie Cabriolet är förstås lång och går i linje med det som erbjuds vid ett köp av 3-serien eller 5-serien. En åttastegad automatlåda är standard, men som tillval finns en särskild sportautomatlåda med ett så kallat ”Sprintläge” för snabbare acceleration.
Den nya modellen har också BMW:s senaste operativsystem till infotainmentsystemet som standard vilket innebär att flera av bilens funktioner och finesser kan uppdateras trådlöst via nätet.
Till sist, färgen på en Cabriolet känns extra viktig. Vilken rekommenderar du?
- Det är förstås väldigt individuellt men själv är jag svag för blått, och har därför fastnat för färgerna Frozen Portimao Blå Metallic samt Tazanite Blå Metallic. Sen är ju lanseringsfärgen Sanremo Grön Metallic urläcker också, den lär aldrig passera obemärkt förbi, svarar Robin.