
BMW iX är lång och bred som en BMW X5, hög som BMW X6 och har en hjulbas som BMW X7. Och dessutom med en fyrhjulsdriven elräckvidd på upp till 63 mil.
– Sällan har väl så mycket känsla av framtid rymts i en och samma bil. BMW iX känns så modern och så high tech, plus att du sitter helt fantastiskt i den både fram och bak, konstaterar Robin Larsson.
Redan nu är beställningarna hos Bavaria i full gång. De första exemplaren av BMW iX eDrive 40 förväntas kunna levereras i början av Q1 nästa år, medan leveransen av eDrive 50 dröjer till Q3 nästa år.
– Vi märker en stor efterfrågan, framför allt bland de som älskar att åka stora och rymliga Suvar och som nu äntligen kan göra det utsläppsfritt och med tillgång till den senaste tekniken, säger Robin Larsson.
El-räckvidd på 63 mil
BMW iX kommer i två versioner: BMW iX xDrive 40 och BMW iX xDrive 50, bägge drivs av två elektriska motorer och har fyrhjulsdrift med en el-räckvidd på 42,5 respektive 63 mil.
Precis som BMW iX3 så kommer BMW iX med den femte generationens drivlina eDrive. Det är en kompakt enhet där elmotor, växellåda och det elektriska styrsystemet är integrerade i en enhet, vilket är en garanti för nästintill ljudlös och utsläppsfri körglädje.
Båda iX-modellerna har en motor på varje bakaxel och ger en effekt på över 300 hk i xDrive 40-utförandet och 523 hk i xDrive 50-modellen. 0–100 km/tim avverkas på 6,1 respektive 4,6 sekunder och toppfarten ligger på 200 km/tim.
Laddtiden från 10–80 procent tar under 40 minuter för bägge modellerna och laddning för 120 kilometers räckvidd tar bara tio minuter.
Osynlig intelligens
Exteriört har BMW iX en ren och avskalad design som på ett sätt känns muskulärt och kraftfullt, på ett annat sätt varmt och inbjudande. Det ikoniska njurgallret är väl tilltaget i storlek och här förenas design och funktion. I gallret finns en dold yta som bland annat innehåller kamerateknik, radarfunktion, ultramodern sensorteknik och värmeelement. Det här är ett exempel på det som BMW kallar Shy Tech – osynlig intelligens.
– Njurgallrets panel har till och med en särskild ytbehandling som skapar en självreparerande effekt. Får du exempelvis ett stenskott så försvinner det efter ett tag, förklarar Robin Larsson.
Känsla av ett vardagsrum
Kupén i BMW iX är utvecklad för att mer ge känsla av ett vardagsrum än av en traditionell bilkupé. Den svävande mittkonsolen, den borttagna mittunneln och det största panoramaglastaket någonsin i en BMW skapar en härlig känsla av rymd och avkopplande atmosfär.
BMW Curved Display förenar den 12,3 tums breda kombiinstrumentdisplayen med den 14,9 tums breda Control Display till en stor böjd skärm i ett stycke som är vänd mot föraren. Med den kan du interagera genom röststyrning, gester, touch eller genom glaskontrollen på mittkonsolen.
BMW Head-Up Display har monterats in i instrumentpanelens yta utan ram, vilket gör att den inte syns. Förararen får via ett komplext spegelsystem istället informationen i form av grafik som projiceras på vindrutan.
– Det här gör att du som förare kan ta till dig all viktig information utan att behöva ta uppmärksamheten från vägen, förklarar Robin Larsson.
Fickparkerar själv
BMW iDrive ger helt nya möjligheter för autonom körning samt nya digitala tjänster.
Systemet aktiveras när du säger "Hej BMW" och därefter kan du exempelvis fråga vilket väder det blir, få vindrutorna nedvevade eller din favoritmusik spelad. Den personliga assistenten använder artificiell intelligens och kan förstå upp till tusen olika kommandon.
Med BMW iDrive kan du även be din BMW föreslå en ledig parkeringsplats och sedan automatiskt utföra fickparkeringen, antingen medan du själv sitter kvar i bilen eller när du redan klivit ur den.
– Men det viktigaste med BMW iDrive är ändå säkerhetsfunktionerna; att du alltid håller dig på vägbanan, har automatisk distans till framförvarande bil samt att systemet varnar om du är nära att somna eller nödbromsar om en fara kommer tillräckligt nära, säger Robin Larsson.
BMW iX är även utrustad med 5G-stöd vilket i korthet innebär att bilen, överallt där 5G-nätet är utbyggt, kan hantera upp till 20 gånger så stora datavolymer som tidigare.
Det här förenklar bland annat alla uppdateringar Over The Air – en funktion som gör att BMW i4 och andra nya BMW-modeller nu kan uppdateras lika enkelt som våra smartphones.
Återvunna fisknät
BMW iX tar också hållbarhetstänket ett steg längre. Från utvecklingsfas till serietillverkning präglas modellen av ett genomgående hållbarhetsarbete – som inkluderar efterlevnad av strikta miljömässiga och sociala standarder vid utvinning av råmaterial, grön el från förnybara energikällor samt omfattande återvunna material vid tillverkningen.
För att nämna ett exempel på innovativt hållbarhetstänk är bilens golvmattor tillverkade av syntetiskt garn (Econyl) vilket kommer från återvunnet nylonavfall, från bland annat fiskenät som samlats in från havet, gamla mattor samt tyg- och plastrester.
Världens största publika laddnätverk
Alla kunder som beställer en ny BMW iX får tillgång till BMW Charging – världens största publika laddnätverk med över 450 000 laddstationer över hela världen. 160 000 av dessa ligger i Europa och i Sverige finns det i dagsläget 3 300 laddpunkter anslutna till nätverket, och fler planeras det att bli.
Laddpunkterna finns utmarkerade i BMW iX:s navigationssystem, på BMW:s webbplats eller i BMW-appen så att föraren enkelt kan planera sin rutt och hitta den bästa och mest effektiva resplanen.