Bilköp & nyheter

WLTP blir ny beräkningsmodell för fordonsskatt från 1 januari 2020

Av Bavaria Sverige Bil AB
Efter årsskiftet beräknas fordonsskatten på ett nytt sätt – vilket leder till att många bilmodeller får högre skatt. Vi hjälper dig att förklara den nya modellen.

Högre utsläppsvärden med WLTP

I och med dagens utveckling och teknik för bilar och körförhållanden har EU utvecklat en ny beräkningsmodell för att mäta bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp från fordon. Den nya modellen kallas WLTP –Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Den nua modellen ska beräkna utsläpp och förbrukning som återspeglar verklig körning bättre än den tidigare mätmetoden (NEDC). Bland annat omfattar testet fler accelerationer och inbromsningar, pågår under längre tid och tar hänsyn till olika temperaturer samt bilens vikt med extrautrustning. Med WLTP blir utsläppsvärdena mer rättvisande, men i många fall också högre än med den tidigare modellen, NEDC.

 

Bränsleförbrukning, utsläpp och fordonsskatt

Det finns en koppling mellan bränsleförbrukning, utsläpp och fordonsskatt. Skatten beräknas utifrån hur stora utsläpp ett fordon ger upphov till. Ett nytt skattesystem infördes 1 juli 2018 som kallas bonus-malus. Förenklat innebär det att bilar som släpper ut mer får en högre fordonsskatt, medan bilar med lägre utsläpp får en bonus. Från och med 2020 kommer fordonsskatten att baseras på WLTP-värden – och detta leder till att många bilmodeller får högre fordonsskatt 2020. 

Funderar du på att köpa bil kan du spara tusentals kronor genom att köpa bilen före nyår. 

Så oavsett om du funderar på en bil som drivs av bensin, diesel, el eller är en laddhybrid och oavsett om det är en stor familjebil eller en liten bil så finns vi på Bavaria här för att hjälpa dig hitta rätt bil. 

Artiklar i samma kategori