EMMA, LINNÉA, NICOLE, ANNA OCH GERDA: DÄRFÖR BORDE FLER KVINNOR JOBBA I BILBRANSCHEN

Av Bavaria Sverige Bil AB
Bilbranschen har den senaste tiden uppmärksammats för att den fortfarande är kraftigt mansdominerad. Hos Bavaria jobbar många framgångsrika och kompetenta kvinnor, men allt för få. - Vi vill att fler kvinnor ska börja jobba hos oss, det breddar perspektiven och skapar bättre arbetsteam, säger Gerda Sigurjonsson, HR-chef på Bavaria.

En värld skapad av män, för män. Fördomarna om bilbranschen stämmer fortfarande på många sätt.

Faktum är att den svenska bilbranschen till 91 procent består av män. Det här har bland annat fått Motorbranschens Riksförbund (MRF) att reagera. Förbundet har nu utsett branschens 100 viktigaste kvinnor för att uppmärksamma problemet och lyfta fram bra förebilder.

- Det här är ett utmärkt initiativ som har ett starkt symbolvärde. Vi behöver visa upp människorna bakom statistiken, konstaterar Gerda Sigurjonsson.

”En sjukt rolig bransch”

Även hos Bavaria dominerar männen, även om det finns kvinnliga medarbetare på alla avdelningar utom en. Och de som arbetar här säger att de trivs, både med branschen och jobbet på Bavaria.

 - En sjukt rolig bransch, konstaterar Emma Ekblad som säljer MINI i Danderyd.

Hon började på Bavaria för ett och ett halvt år sedan eftersom hon alltid velat jobba med bilar och drivs av siffror och resultat.

- Mina arbetsdagar ser väldigt olika ut, vilket jag älskar. Mitt jobb är utmanande och jag känner verkligen att min arbetsgivare ger mig utrymme att utvecklas, konstaterar hon.

”Ett socialt yrke

Nicole Bielak, som jobbar på Bavarias anläggning i Kista, har liknande erfarenhet.

- Det här är ett socialt yrke. Det är kul att få hjälpa en kund att hitta rätt bil och utrustning. Ännu roligare är det när kunderna får hämta ut sin nya bil, de är så glada att det smittar av sig, berättar hon.

Hur ska då bilbranschen göra för att locka fler kvinnor?

- Visa att branschen har många olika sidor. Det som lockade mig var inte stora motorer och snabba bilar utan funktionerna, bekvämligheten och känslan som en BMW kan erbjuda. Jobbet i sig handlar inte heller bara om bilarna utom om kundkontakt och service ­– att få skapa en minnesvärd upplevelse för kunderna, säger Nicole.

”Kliv in framför killarna”

Anna Collin, säljare av nya BMW på Bavarias anläggning i Solna United, tycker att kvinnor som är nyfikna på bilbranschen måste våga ta för sig mer och kliva in framför killarna.

- Hitta vad just du är bra på! Den som kan mest om vad som sitter under huven behöver inte vara den bästa säljaren. Det gäller ofta att lyssna på kunderna och vara smartare än andra. Tjejer är också ofta jäkligt bra när det kommer till kundbemötande och vara service minded, konstaterar hon.

Linnéa Salierno Jonsson, servicerådgivare på Bavaria i Kista, konstaterar att tjejer ofta tror att det inte är någon idé att söka ett jobb i en mansdominerad bransch, på samma sätt som att män inte söker sig till yrken där kvinnor dominerar.

- Men våga testa, jag lovar att det blir kul, uppmanar hon.

Från kläder till bilar

HR-chefen Gerda Sigurjonsson tror att många felaktigt tror att man måste vara bilkunnig för att jobba i branschen.

- Våra jobb handlar ofta om människor och relationer, om att ha en känsla för både service och kvalitet, säger hon.

När Gerda började på Bavaria för sju år sedan kom hon från klädbranschen, ett steg som kan verka stort.

- ­Jag bestämde mig genast för att lyssna på företaget. När jag kom ut med öppna ögon i bilhallen märkte jag av den positiva stämningen med massor av skratt, värme och energi. När jag gick runt i verkstaden möttes jag av nyfikna och välkomnande medarbetare, jag kände mig genast som en naturlig del i gänget.

”Högt på agendan”

Nu vill Gerda att fler kvinnor ska upptäcka vilken bra arbetsplats Bavaria är.

- Det här är högt på agendan i allt vi gör. Dels vill vi få in fler kvinnor för att vi har svårt att hitta rätt kompetens och behöver bredda vår rekryteringsbas, dels för att kvinnor ofta kommer in med andra perspektiv vilket utvecklar gruppen.

Är du optimistisk vad gäller utvecklingen?

- Javisst, åtminstone vad gäller säljsidan där vi kommit en bra bit på väg. Däremot har vi utmaningar inom servicemarknaden. Här måste vi tänka långsiktigt och få fler kvinnor att utbilda sig samt konvertera fler från vuxenutbildningen. Det pågår dock många bra initiativ, konstaterar Gerda.

Och till sist?

- Till sist är vi ett fantastiskt bolag med varma människor som har kul på jobbet. Vi har både en kvalitet och värderingar som borde tala till kvinnor – sök er hit!