BÄTTRE PROCESSER OCH MER PROAKTIVITET ÄR VÄGEN TILL ÄNNU BÄTTRE KUNDUPPLEVELSE.

Av Bavaria Sverige Bil AB
Daniel Larsson är ny servicemarknadschef på Bavaria Sverige. Han har ett tydligt mål för framtiden: Medverka till att Bavaria får de nöjdaste kunderna och medarbetarna. – Vi ska hela tiden överträffa kundernas förväntningar, säger Daniel Larsson.

I december 2022 klev Daniel Larsson in i rollen som ytterst ansvarig för Bavarias servicemarknad. Det innefattar alla anläggningar som företaget har i Sverige, och inkluderar allt som rör en bil efter försäljning – från tillbehör till service reparationer.

Daniel Larsson har tidigare bland annat varit styrelseordförande för olika bolag inom Vestum-koncernen. Han har även varit vd i ett familjebolag. Likheterna är många mellan jobbet som vd och den nya anställningen, noterar Daniel Larsson.

- Bägge rollerna har ett stort affärsfokus i tuffa branscher. Alla analyser måste göras rätt. Görs ett misstag i någon del av arbetet blir affären dålig. Processer måste vara tydliga och klara. Det finns många likheter, säger han.

Daniel Larsson må vara ny i sin position, men han har redan ett positivt intryck av sin nya arbetsplats.

- Bavaria är en organisation som bryr sig om sina medarbetare, och det gäller både välmående och utveckling. Samtidigt ställs krav på medarbetarna – fokus på kund är jätteviktigt. Det är inte enbart floskler utan genomsyrar arbetet i hela organisationen varje dag.

Bilbranschen genomgår en stor teknisk förändring, och gäller inte minst på service-sidan. Bland annat den utvecklingen lockade Daniel till Bavaria.

- I och med elbilarnas intåg är affären en helt annan jämfört med för några år sedan. Förbränningsbilarna behöver service med jämna intervaller. Elbilarna har en annan typ av servicebehov, och vid färre tillfällen. Dessutom digitaliseras uppdateringar av bilens mjukvara genom Remote Software Upgrade. Samtidigt är Bavaria ett spännande bolag med en vision som tilltalar mig. Vi har också en intressant modellportfölj.

I sin nya roll har Daniel Larsson ett tydligt mål: bidra till att Bavaria har de mest nöjda kunderna och medarbetarna. Kunderna ska alltid anlita Bavaria som sin enda partner, menar Daniel Larsson:

- Vi måste ligga i framkant på det området och ta hand om kunderna proaktivt. Vi ska hela tiden överträffa deras förväntningar. Vi ska kunna ta hand om allt medan bilägaren kan luta sig tillbaka. Upplevelsen av Bavaria ska vara på samma höga nivå som BMW-bilen. Vi får aldrig brista i den hanteringen, säger han.

Han menar att kundhantering och nöjda medarbetare hänger starkt ihop. Engagerade och innovativa kollegor som leverera fina paketeringar och tar hand om kunden, leder till att de återkommer.

- Vi måste knyta kunden till oss. Det gäller oavsett om bilägaren är intresserad av nya däck, byta en ruta eller vill ha en rekond av sin bil. I dag är det många bolag som tappar kunden efter tre år, säger han och fortsätter:

– Där kommer jag in i bilden. Jag vill utmana och förnya. Vi har mycket teknisk kompetens, men eftersom jag inte är från branschen tänker jag vrida och vända på gängse rutiner, se processer och implementering med andra ögon, avslutar Daniel Larsson.

Fakta Daniel Larsson:

Ålder: 46, född 16 september
Familj: Sambo och tre barn
Fritidsintressen: Idrott och familjen
Bor: Nacka
Favoritmodell: BMW iX

Artiklar i samma kategori