
Lyft på motorhuven på en elbil och du ska se att det är mycket som saknas. En elbil har nämligen ingen olja eller något oljefilter. Den har inget bränslefilter, inga tändstift, ingen kamrem.
Kort sagt – en elbil kräver betydligt mindre service än en traditionell, fossildriven bil. Följaktligen blir prislappen för servicen därefter.
Ett sexårigt serviceavtal för exempelvis en helt eldriven BMW i4 kostar 9 422 kronor utan begränsning i antalet körda mil.
Det är bara 58 procent av kostnaden för ett motsvarande avtal, för en motsvarande fossildriven, modell. Ett sexårigt serviceavtal för BMW 4-serie Coupé går på 16 247 kronor för en körsträcka på 12 000 mil.
- Båda avtalen är på sitt sätt förmånliga, men faktum är att många som köper elbil blir förvånade när de upptäcker hur låg kostnaden är för ett serviceavtal. Därför är det många som också tecknar långa serviceavtal eftersom ju längre avtalslängden är, desto förmånligare blir det, säger Peter Andersson.
Många delar kontrolleras
Finns det då inga svaga punkter på en elbil som kräver extra service?
Jo, faktiskt en: Bromsarna.
- Faktum är att bromsarna används betydligt mindre i en elbil eftersom motorbromsen är så stark. Det här är i grunden positivt men det kan samlas smuts och orsaka korrosion. När bromsarna sedan väl används finns det en risk för att det uppstår vibrationsproblem. Det är sällsynt, men det händer.
Men vad är det egentligen då som behöver servas på en eldriven bil?
- Även om elbilen har färre rörliga delar finns det fortfarande en mängd kontroller som behöver göras regelbundet. Vi checkar status på exempelvis damasker, styrleder, bromsar och man byter kupéluftfilter. Och även förstås lampor, laddkablar, torkarblad, däck och ett flertal andra saker.
Batteriet håller i kvalitet
Hur ofta uppstår det problem med all el i en elbil?
- Ytterst sällan, åtminstone så länge den löpande servicen utförs av välutbildade tekniker på auktoriserade verkstäder. Många tror att mycket kan krångla i en elbil, men faktum är att den grundläggande elläran inte är så speciellt svår.
Men batteriet då?
- Det både håller och håller i kvalitet. Nu har vi sålt elbilar i snart tio år och vi kan konstatera att batterierna över tid tappar förvånansvärt lite i prestanda, tvärtemot vad många tror. Och skulle något mot förmodan krångla gör vi numera en felsökning och byter ut enskilda celler, inte hela batterier, säger Peter Andersson.