Bilköp & nyheter

SNART PREMIÄR FÖR FÖRSTA TOURINGMODELLEN MED LADDHYBRID

Av Bavaria Sverige Bil AB
Fyrhjulsdrift, dragkrok, kombi – och nu också som laddhybrid med kraftigt minskade koldioxidutsläpp. Inte konstigt att lanseringen av BMW 330e xDrive Touring är det stora samtalsämnet just nu. – Den är oerhört efterlängtad. Alla pratar om den, alla har frågor: När går den att beställa? När lanseras den? När kan jag provköra den?, berättar Robin Larsson, Product Genius på Bavaria i Solna.

BMW fortsätter sin offensiva satsning på laddbara bilar. Dagens 11 modeller ska inom tre år bli 25.

Närmast på tur står lanseringen av tre laddhybrider inom 3-serien:  BMW 330e xDrive Touring (fyrhjulsdrift), BMW 330e Touring (tvåhjulsdrift) och BMW 330e xDrive Sedan (fyrhjulsdriven Sedan). Tvåhjulsdrivna laddhybriden BMW 330e Sedan finns sedan tidigare på marknaden.

De tre nya modellerna kan beställas redan nu, produktionen startar i juli och i slutet av augusti väntas Bavaria leverera de första exemplaren.

–         Det var ett produktionsstopp i fabrikerna ett par veckor på grund av Coronautbrottet. Men nu är det full fart igen, alla bilar ska levereras enligt tidplan, berättar Robin Larsson.

Sålts i 1,7 miljoner exemplar
Det som väckt störst uppmärksamhet så här långt är förstås att 3-seriens Touring-modell snart finns tillgänglig som laddhybrid.

Äntligen, utbrister många som lärt sig uppskatta modellens perfekta kombination av sportighet och praktisk funktionalitet.

Touring-modellen har varit oerhört populär sedan premiären 1987. Hittills har den tillverkats i sex olika generationer och sålts i 1,7 miljoner exemplar världen över.

–         Det här är verkligen bilen som har allt och som är gjord för alla. Den ligger i mellansegmentet, är premium och erbjuder massor av körglädje. Många som en gång börjat köra 3-seriens Touringmodell fortsätter år efter år fast i uppdaterade versioner, berättar Robin Larsson.

Det bästa av två världar
Utrustade med det eldrivna konceptet eDrive kombinerar de nya laddhybriderna i 3-serien det bästa av två världar; dynamiken och effektiviteten hos en elmotor med räckvidden och komforten hos en bränslesnål förbränningsmotor.

Maximerad körglädje kombinerat med kraftigt minskade klimatavtryck med andra ord.

–         Det är en härlig känsla att köra vilken BMW som helst. Om du dessutom adderar tystnaden och den vassa accelerationen när du kör på eldrift blir upplevelsen något alldeles speciellt, säger Robin Larsson.

Drivlinan i 3-seriens nya laddhybrider består av en fyrcylindrig bensinmotor som tillsammans med elmotorn och med boost-funktionen aktiverad levererar 292 (183+109) hästkrafter. 0-100 km/t avfärdas på 6,1 sekunder.

Många förhandsbokningar
Hybriden laddas precis som en vanlig elbil och du väljer själv när du vill köra på eldrift eller förbränningsmotor. Med den nya eDrive-tekniken kan du även låta bilen, baserat på data från navigationssystemet, automatiskt välja el- eller bensindrift. På så sätt kan du spara upp till tio procent ytterligare i energi.

Placeringen av batteriet gör att bagageutrymmet bara reduceras något och med nedfällt ryggstöd är den maximala volymen 1420 liter.

Räckvidden på enbart eldrift är cirka 57 kilometer vilket är ledande i segmentet.

–         Den här Touringmodellen har alla möjligheter att försäljningsmässigt bli nummer ett i 3-serien. Vi ser en stor efterfrågan hos både privatkunder och företagskunderna. Även om prislappen från start är lite högre för en laddhybrid så gör miljöbonus och ett reducerat förmånsvärde för företagskunderna bilen väldigt attraktiv. Intresset är jättestort och vi har redan fått många förhandsbokningar, säger Robin Larsson.

Artiklar i samma kategori