
Under flera år har det varit mycket snack och lite verkstad. Det vill säga: Alla har pratat om laddbara bilar, men relativt få har slagit till och köpt en.
Tills nu. Branschorganisationen Bil Sweden spår i sin prognos att drygt 30 procent av alla fordon som nyregistreras 2020 i Sverige är laddbara (hybridbilar eller elbilar). Nästa år väntas samma siffra öka till 40 procent.
Och för Bavaria är alltså målen ännu högre satta. Vår ambition är att 50 procent av nyförsäljningen ska vara laddbara bilar redan i år, eller senast under nästa år.
Enligt försäljningschef Stefan Lind finns flera faktorer till att alla, nästan, intresserar sig för laddbara alternativ just nu.
- Miljön. Allt fler vill bidra till ett hållbart klimat och därför känns det mer rätt att köra en bil som helt eller delvis drivs av el.
- Större modellutbud. Många biltillverkare, med BMW i spetsen, lanserar allt fler laddbara modeller så att det finns alternativ som täcker alla behov.
- Tekniken. Batterierna blir allt kraftfullare samtidigt som de blir mindre. Det ger en längre räckvidd på varje laddning.
- Körupplevelsen. Alla som provat att köra en elbil kan vittna om samma sak. Den går mjukt, den går tyst och den är pigg.
- Ekonomin. Utgångspriset på en elbil är högre än en jämförbar bensin- eller dieselmodell. Men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil) samt lägre drift- och servicekostnader. Slutkostnaden blir därför ofta densamma för den som jämför alternativen.
Dessa faktorer tillsammans gör att många känner sig mogna att gå över till laddbart, konstaterar Stefan Lind.
– Det här är som så mycket annat som är nytt. Det surras ett tag, någon provar och upplevelsen och intrycken sprids som ringar på vattnet. Nu är vi där, tröskeln är lägre och folk är redo.
Vilken är den vanligaste frågan ni får från de som är intresserade?
– Hur lång är räckvidden? Alla pratar räckvidd. Och det är klart att det är en betydelsefull faktor. Därefter kommer frågan om hur man laddar bilen på bästa sätt.
Men är ett laddbart alternativ det bästa för alla?
– Nej, inte för alla. Till de som tvingas köra längre sträckor regelbundet rekommenderar vi fortfarande diesel som ett alternativ.
Vad betyder den här utvecklingen för Bavaria som billeverantör?
– Att vi måste vara pålästa och kunna ge råd. Därför har vi regelbundna utbildningar så att alla är uppdaterade kring den senaste tekniken. Tidigare var det exempelvis ingen som frågade om styrkan i olika säkringar, det görs nu.
Så Bavaria är starkt rustat för den nya utvecklingen?
– Verkligen, vi har en mycket positiv känsla. Förutom en kunnig personal har vi ett starkt modellutbud och förmånliga leveranstider, avslutar Stefan Lind.