
Den 7 november 2022 meddelande regeringen plötsligt att den så kallade klimatbonusen som nya laddbilsägare var berättigade till, skulle tas bort drygt 24 timmar senare. Hos Bavaria strömmade kunderna till som aldrig förr. Köparna var såväl gamla som nya kunder, berättar Bavarias platschef i Gävle.
– Kortsiktigt blev det panik och hysteri eftersom det var många som hade räknat med att bonusen skulle finnas kvar under en längre tid. Men nu när det har lagt sig tycker jag ändå att det har blivit en trygghet för vad som gäller, och kunderna börjar inse att det finns många andra fördelar med laddbara bilar. Efterfrågan är fortsatt stor, säger Johan La Fleur.
Stort erbjudande av laddbara bilar
Bavaria erbjuder idag mängder med laddbara bilar – från mindre stadsbilar som Mini Cooper SE till modeller i storbilsklassen som BMW iX. Likaså finns det hybrider i olika storlekar och prisklasser. Den initiala investeringen för en renodlad elbil är större i förhållande till en laddhybrid, men det tjänar en ägare i många fall igen senare genom lägre driftkostnader. Och det finns något för alla:
– Laddhybriden är en optimal övergång för den som är van vid vanliga fossilbilar, framför allt om man inte känner sig trygg med laddinfrastrukturen i hela Sverige, eller har inte tillgång till laddning på jobbet. I stadsmiljö har en laddhybrid samma fördelar som en elbil eftersom det går att köra på ren eldrift, medan man vid längre resor kan använda bensin. På så sätt kombinerar man de båda drivmedlen.
Den största fördelen med att skaffa en elbil är självklart att den vid körning inte släpper ut någon koldioxid, eller andra föroreningar. Det må så vara att man inte längre får en miljöbonus på 70 000 kronor, men om man köper en ny elbil eller laddhybrid som max släpper ut 75 gram koldioxid per kilometer, blir faktiskt fordonsskatten bara 360 kronor per år. Den summan är betydligt högre hos en fossildriven bil.
Låga ägandekostnader
Även ägandekostnaderna är en fördel hos laddbara bilar. Ju längre körsträckan blir, desto större blir vinsterna jämfört med en bil med förbränningsmotor. Att ladda en elbil kostar betydligt mindre än att tanka en bil med bensin eller diesel.
Något som är viktigt för bilförare generellt är hur roliga bilarna är att köra och hur mycket körglädje man får ut av en bil. BMW är kända för att leverera mängder av körglädje. Jämfört med att köra en fossildriven bil har de laddbara bilarna en stor skillnad:
– Effekten kommer direkt när du trycker på gaspedalen, oavsett om det är en laddhybrid eller elbil. Bilen blir därför fantastiskt roligt att köra. Visst är elbilen lite tyngre, men eftersom batteriet är lågt placerat i golvet, ligger den stabilt på körbanan, och ger en stor körglädje som är svårslagen. Och det är en speciell känsla att höra susandet från vinden när man kör.
En komplett bil
När man kör en elbil finns det inget motorljud som stör, det är knäpptyst. Numera är en ny elbil komplett med en drivlina som klarar av vinterhalvåret, har fyrhjulsdrift och kan även levereras med en dragkrok, vilket gör att bilen klarar av en relativt hög dragvikt.
Den som köper sin elbil via Bavaria får även tillgång till BMW Charging. BMW samarbetar med en mängd med leverantörer vilket gör att en elbilsägare bara behöver använda ett enda kort som fungerar på en stor del av alla laddstolpar i Sverige.
BMW vill att det ska vara enkelt att ladda bilen. I BMW:s elbilar visar navigationssystemet information om var och när man ska ladda under sin färd. I en laddhybrid visar samma mjukvara var närmaste laddstolpe finns någonstans.
Tittar man på Bavarias nybilsförsäljning i år har det varit en stor andel laddbart. Klimatbonusens avskaffande till trots är de laddbara bilarna här för att stanna.