Bilköp & nyheter

REKORDÅR FÖR MINI - HÖGSTA BETYG FÖR NYA ANLÄGGNINGEN

Av Bavaria Sverige Bil AB
Nya modeller, rekordförsäljning och premiär för den första egna anläggningen! Bavarias premiumvarumärke MINI kan blicka tillbaka på ett framgångsrikt år och ta sikte på ett lika spännande 2021. - Vi har fått väldigt positiv respons från kunderna sedan vi öppnade anläggningen, säger Jonas Lindhé, Brand Manager för MINI på Bavaria.

MINI har haft en fantastisk utveckling de senaste åren. 2020 ökade Bavarias nybilsförsäljning av MINI med 12 procent, trots pandemin och trots att bilmarknaden som helhet i Sverige minskade 17 procent. Vad är förklaringen till framgångarna?

Enligt Jonas Lindhé finns det ett flertal faktorer som ligger bakom.

- Till att börja med har vi de senaste åren varit konsekventa i vår hantering av varumärket. Att välja MINI är ett medvetet val för medvetna kunder som uppskattar hållbarhet, hög kvalitet och snygg design. När vissa framgångsrika och högprofilerade kunder väljer MINI följer många andra som också vill göra smarta val efter.

- Vår företagsförsäljning har ökat tack vare samma princip. Många väljer MINI i tjänstebilsflottan eftersom varumärket sticker ut i designen och känns personlig vilket i sin tur stärker det egna företagets image. Vi säljer i princip lika många bilar till juridiska personer som till privatpersoner.

Och mer?

- Vi har fått en bredare och ännu mer spännande portfolio de senaste åren. Nu har vi en modell för varje smak vad gäller utseende, storlek och drift. Framför allt har våra laddhybrider och vår elbil MINI Cooper SE sålt väldigt bra det senaste året.

Kunderna hyllar nya anläggningen

En ytterligare framgångsfaktor har varit den nya anläggningen i Danderyd som Bavaria öppnade 2 november förra året. MINI Flagship Store är en fullserviceanläggning på 2 700 kvadratmeter med försäljning av både nya och begagnade bilar, samt med en toppmodern verkstad.

Kunderna hittade till anläggningen direkt vilket rekordförsäljning i november och december är ett bevis på.

- Vi är själva väldigt glada och stolta över anläggningen, och responsen har varit över förväntan. Kunderna uppskattar verkligen utbudet, servicen och känslan i anläggningen, sägre Jonas Lindhé.

Material i högsta kvalitet

Inte konstigt kanske med tanke på att alla detaljer i designen och interiören är medvetet utvalda för att spegla MINI som varumärke.

Materialvalen är genomgående högkvalitativa. Inredningen består av designmöbler från Fritz Hansen. Kaffet bryggs i schweiziska maskiner från Jura. Bönorna är Fair Trade-märkta från svenska tillverkaren Balck Coffee. I hela anläggningen sprids en doft av nordisk tallskog.

Här kan den som vill i lugn och ro titta och känna på samtliga modeller som MINI har att erbjuda. Eller varför inte provköra? Den som lämnar in sin bil på service kan slå sig ned i loungen, njuta av en kopp kaffe och sitta och jobba i väntan på att bilen blir klar.

Experter på MINI

Nu vill Jonas och hans team få ännu fler MINI-ägare att upptäcka fördelarna med den nya serviceanläggningen och den specialiserade verkstaden. 

- Just var det gäller service är det många som går på rutin och lämnar in sin bil på samma ställe som de alltid gjort. Vi vill ju att MINI-ägare ska serva sin bil hos oss eftersom vi är experter på just MINI och för att vi kan erbjuda en större upplevelse i väntan på att bilen ska bli klar. Här är du som MINI-ägare VIP-kund.

Framåt då?

- Nu närmast väntar en facelift på flera av våra populära modeller. Sen längtar vi efter att få se vad som händer när marknaden återgår till det normala. Den kommande tiden ser ljus ut – i dubbel bemärkelse, säger Jonas Lindhé

Artiklar i samma kategori