
För Ryds Bilglas är varken Bavaria eller elbilar egentligen något nytt. Redan 2013 började det norrländska företaget (startat 1947 i Sundsvall) att leasa BMW i3 till sina kunder.
Och sedan dess har det rullat på. Både vad gäller lånebilarna och utvecklingen av verksamheten som nu expanderat till fyra länder: Sverige, Norge, Danmark och Storbritannien.
För Ryds Bilglas har hållbarhet och kundnöjdhet länge varit två viktiga och vinnande ledstjärnor.
När företaget nu gjorde en upphandling för att leasa nya lånebilar kändes valet av helelektriska MINI Cooper SE därför naturligt.
– Modellen har allt som vi efterfrågar. Förutom att den är utsläppsfri och har en el-räckvidd på drygt 23 mil så håller den högsta kvalitet, är snygg, lagom kaxig och perfekt i storlek för ändamålet. Det ska bli så spännande att höra vad våra kunder tycker om bilen, säger Fredrik Karlsson.
Uppskattat med lånebilar
För faktum är att just tillgången till lånebilar är något som Ryds Bilglas kunder rankar högt i alla undersökningar. Kunderna lämnar ofta in sin bil på morgonen och blir då erbjuden en lånebil under tiden som den trasiga vindrutan byts ut.
– Vårt mål är att skapa en integrerad process som är så smidig som möjligt – från att kunden bokar en tid hos oss, till att de lämnar och hämtar sin bil, säger Fredrik Karlsson och fortsätter:
– När en vindruta går sönder kan det ofta handla om ett försäkringsärende, och många förväntar sig därför en krånglig process vilket det inte är då vi har utvecklat smidiga lösningar tillsammans med försäkringsbolagen. Att dessutom kostnadsfritt få låna en ny och spännande bil under tiden den egna bilen är på glasbyte är väldigt uppskattat.
”Jättebra samarbete”
Ryds Bilglas får nu 39 specialbrandade MINI Cooper SE i en första leverans. Men det kan på sikt bli betydligt fler bilar i takt med att företaget uppdaterar sin park av lånebilar. Totalt finns det drygt 300 lånebilar som är fördelade på landets 150 verkstäder.
Företaget passar samtidigt på att uppdatera sina laddboxar – en lösning som Bavaria också hjälpt till med att ta fram.
– Samarbetet med Bavaria har genom åren fungerat jättebra. Under den här upphandlingen var de både professionella och hela tiden snabba på att ge återkoppling på våra frågor, säger Fredrik Karlsson.
”Båda parter är vinnare”
Henrik Ågren, Key Account Manager på Bavaria och kundansvarig för Ryds Bilglas, är glad för det nya avtalet och tycker att båda parter är vinnare.
– Först och främst är det en sådan wow-känsla att köra en elektrisk MINI Cooper vilket definitivt leder till nöjda kunder och en ännu starkare känsla kring Ryds Bilglas varumärke. Dessutom är det väldigt många som får provköra denna ikoniska bil vilket vi förstås också gillar. Ju fler som testar en MINI, desto fler vill köra den konstant, säger Henrik Ågren.
Varför tror du att allt fler företag väljer Bavaria som partner?
– Nummer ett är att vi representerar starka varumärken, BMW och MINI, som erbjuder många valmöjligheter. Sedan har vi lång erfarenhet inom området. Vi börjar ofta med att göra en analys av kundens situation för att därefter kunna föreslå en helhetslösning som säkerställer bästa pris på bilar, hjul, laddboxar med mera. I vissa fall hjälper vi även till med finansieringen.
Vad efterfrågar företagen just nu?
– Hållbara lösningar, det blir allt viktigare för alla företag och inom det området har vi också många attraktiva alternativ. Titta bara på Ryds Bilglas, att låta kunderna få låna en helt elektrisk MINI Cooper SE stärker definitivt deras profil som ett hållbart företag.