
22 februari i år gjorde BMW en uppdatering ”OTA”, Over the Air, som innebar att cirka en miljon fordon världen över samtidigt fick tillgång till en rad nya funktioner – allt från en djupare integrering av Amazons röstassistent Alexa till utvidgning av navigationstjänsten Active Navigation*.
Det här var den största OTA-uppdateringen som hittills utförts av en biltillverkare i Europa. Den täckte in 40 länder och samtliga bilar utrustade med BMW:s nya operativsystem 7 fick tillgång till de nya funktionerna, eller delar av dem.
Löpande uppdateringar
Samtidigt var det här bara en försmak av framtiden. På samma sätt som våra smartphones kontinuerligt uppdateras med nya funktioner kommer våra bilar att göra detsamma.
I många nya modeller, nu senast helt elektriska BMW iX, är operativsystemet 7 standard och 5G-kompatibelt. Det innebär att en allt större mängd data kan tas emot allt snabbare i takt med att 5G-nätverket byggs ut i vårt land.
- Det här gör att du inte längre behöver stirra dig blind på vilka funktioner som din BMW är utrustad med i köpögonblicket. Den funktion du vill ha kan ju uppdateras eller levereras senare, berättar Robin Larsson.
Allt snabbare utveckling
Robin arbetar som Product Genius hos Bavaria i Stockholm och är bland annat expert på BMW:s innovativa teknik.
Han berättar att funktionen Over the Air bara är det senaste exemplet på att digitaliseringen och teknikutvecklingen går allt snabbare och blir allt mer avancerad.
- Syftet med BMW-ingenjörernas innovationer är att göra billivet enklare, säkrare och roligare. Och de lyckas verkligen, säger Robin.
Enklare på så sätt att din BMW redan nu – beroende på vilken modell och extrautrustning du har – exempelvis kan lära sig dina fordonsinställningar, vilken typ av musik du gillar och vilka vägsträckor du normalt kör. Eller att navigeringsfunktionen Real Time Traffic Information reagerar på aktuell trafiksituation och föreslår alternativa körvägar ifall något vägbygge pågår eller en olycka inträffat.
Enklare parkering
Enkelt är det också att sätta sig i förarkupén, säga ”Hej BMW”, och sedan fråga om vilket väder det ska bli eller be om att få vindrutorna nedvevade och favoritmusiken spelad. (Och om du inte vill prata kan du lära din BMW att agera på dina gester istället). Den personliga assistenten använder artificiell inlärning (AI) och kan förstå upp till tusen olika kommandon.
Enkelt är det också att du låter din BMW föreslå en ledig parkeringsplats och sedan automatiskt utför fickparkeringen, antingen medan du själv sitter kvar i bilen eller när du redan har klivit ur den.
Och apropå digitalisering och enkelhet. BMW har precis lanserat en uppgraderad version av sin mobilapp. My BWM-appen har en mängd nya funktioner som förhöjer den digitala upplevelsen inför, under och efter resan. Se hur mycket elförbrukning som återstår, ställ in värmen i bilen i förväg, gör uppdateringar från distans eller boka nästa service – allt går att göra via appen.
Säkerheten framför allt
Kanske är det dock säkerhetsfunktionerna vi bör värdera högst hos de nya, smarta bilarna: Att din BMW exempelvis ser till att du alltid håller dig på vägbanan, har automatisk distans till framförvarande bil samt varnar om du är nära att somna eller nödbromsar om en fara kommer tillräckligt nära.
Eller att du via funktionen Head-Up Display får den viktigaste informationen projicerad på din vindruta, så du slipper ta blicken från körbanan – en teknik hämtad från flygindustrin.
Smartare, snabbare, säkrare – finns det en gräns för hur långt tekniken kan utvecklas?
- Kanske, men på samma sätt som tekniken utvecklats historiskt, kommer den att utvecklas framåt. Vi kommer garanterat att få se många fler innovationer, så småningom även helt självkörande bilar. Det enda som jag med säkerhet vet är att ingenjörerna aldrig kompromissar på begreppet ”Körglädje”. Det ska alltid vara roligt att köra en BMW, hur smart och självtänkande den än är, säger Robin Larsson.
*Just dessa funktioner finns dock ännu inte tillgängliga på svenska marknaden.